Marko Kivelä: Heikko on ihmisen muisti, päätoimittajan vielä heikompi
(Kosmoskynä 2/2004)

Kuva: Marko KiveläKosmoskynän päätoimittaja 1/1994- 4/1995

Muisteleminen on joskus sangen vaikeaa. Itselläni ei ole koskaan ollut kovinkaan hyvää kykyä yhdistää tapahtumaa johonkin tiettyyn päivään tai edes vuosilukuun.

Otetaan nyt esimerkiksi tämä STk. Minulla ei ole hajuakaan koska kuulin siitä ensimmäisen kerran. Tosin sen täytyy olla tapahtunut aika pian ko. puljun perustamisen jälkeen, koska varmastikin asiasta on kirjoitettu muissa scifi-lehdissämme, joiden tilaajana olin jo aika varhain.

Ensimmäinen kerta kun minulle yritettiin myydä Kosmoskynää, oli kuitenkin vuoden -89 Finnconissa. Kyseinen con oli itse asiassa eräänlainen käännekohta, jonka ansiosta liityin fandomiin. Painotan vielä, käännekohtana toimi todellakin coni, ei se Kosmoskynä, jota en vielä tuolloin ostanut.

Pari seuraavaa vuotta meni ilman että STk olisi erityisesti herättänyt kiinnostustani, mutta vanhoissa lehdissä olleista osoitetarroista päätellen liityin STk:hon vuonna 1992. Vuosi 1994 lienee kuitenkin se, josta minun pitäisi kirjoittaa, sillä silloin ujuttauduin STk:n hallitukseen.

Paha minun on kuitenkaan kirjoittaa kun minulla ei ole kovin selkeitä muistikuvia koko tapahtumasta, tai edes koko hallituskaudestani. Se mistä muistan jotain mitä pystyn sijoittamaan johonkin ajanjaksoon on kuitenkin Kosmoskynän tekeminen, joten siirryn suosiolla siihen.

Olin siis Kosmoskynän päätoimittajana vuodet -94 ja -95. Suoraan sanottuna tuo oli aika kurjaa aikaa STk:n kannalta. Itse seura oli jonkinlaisessa kriisissä. Aktiivisuutta löytyi liian vähän ja aktiiveja sitäkin vähemmän. Ei ole ehkä kovin virheellistä väittää, että tuolloin koko järjestön tulevaisuus oli vaakalaudalla. Muutama ihminen, tärkeimpinä kai Tapani Ronni ja Eeva-Liisa Tenhunen pitivät järjestöä hengissä, ei kovin loistokkaasti, mutta riittävän hyvin, että järjestö sai lisäaikaa.  Oma osuuteni tässä sitkoilussa oli ehkä näkyvin, mutta tuskin tärkein. Uskon nimittäin, että jonkinlainen lehti olisi syntynyt ilman minuakin.

Päätoimittajuus oli minulle hankala pesti. Lehden varsinainen tekeminen toki oli hauskaa, mutta järjestössä josta ei juuri aktiivisuutta löytynyt, ei myöskään suoranaisesti tyrkytetty materiaalia lehdelle. Ja materiaalinhankinta oli ehdottomasti heikoin puoleni toimittajanpestissä. Hivenen ujona ihmisenä tunsin suunnatonta vastemielisyyttä kiusata ystäviäni ja puolituttuja ruinaamalla näitä kirjoittamaan jotain Kosmoskynään.

Tästä tietenkin seurasi se, etten kysellyt tekstien perään tarpeeksi ja näin ollen en myöskään saanut niitä niin paljoa kun olisin toivonut. Tuloksena oli suhteellisen ohuita ja vähän sisältöä tarjoavia lehtiä. Toki sain tyydyttävää ja melko mukavaakin palautetta, mutta en oikein missään vaiheessa tuntenut, että homma olisi hanskassa.

Eikö sitten yksi vuosi olisi riittänyt? Olisihan se, mutta kun esiin ei ilmaantunut ketään halukasta päätoimittajaa, joten lupauduin hommaan vielä toiseksi vuodeksi. Se menikin ehkä hivenen paremmin, mutta ei minun takiani, vaan tämän yhteislehtiprojektin takia. Eli ideana oli kahden lehden yhteisnumeroja ja tämä toimi loppujenlopuksi kohtalaisen hyvin. Sillä ainakin kahdessa Kosmoskynässä oli sentään vähän sisältöäkin. Kolmannessa, eli Kosmoskynä/Marvinissa oli kyllä hivenen onneton tilanne, sillä mitään varsinaista materiaalia ei scifi-klubin puolelta lehteen ilmaantunut ja jostain syystä myös ns. painotekniset seikat jäivät minun harteilleni. Vuoden neljäs numero oli sellainen tavallinen laihahko Kosmoskynä.

Kaksi vuotta päätoimittajana oli kannaltani siis fiasko? Ei ehkä sittenkään. Olinhan osaltani luotsaamasta STk:ta vaikeiden aikojen yli ja vaikka muutakin voisi väittää, oli mielestäni pari tekemistäni lehdistä kohtalaisen hyviä. Ehkä tilanne ei sittenkään ollut aivan niin synkkä kuin millaisena sitä kuvasin. Kirjoittajakurssit ja välillä lehdentekokin oli ajoin hauskaa, hallituksen kokouksissa oli mukavat hetkensä ja kyllä minä varmasti jotain opin tästä kaikesta.

Muistatteko muuten, että aikoinaan Kosmoskynässä oli manifesti tiivistämisen puolesta? Tätä vihdoin noudattaen kieltäydyn jatkamasta tätä epämääräistä jaarittelua ja lopetan tähän. Hyvää päivänjatkoa.

Marko Kivelä

Kosmoskynän pääsivulle

Julkaistu Kosmoskynä 2/2004:ssä. Kuva: Marko Kivelä. WWW-versio: Pasi Karppanen. Kuvien ja tekstien copyright tekijöiden. Kaikki oikeudet pidätetään.