Vuoden ensimmäiseen numeroon haetaan kirjoituksia teemalla SADUT JA SÄÄNNÖT.
Kirjoitusten deadline on maaliskuun 31. päivä (ti) kello 23:59:59, ja ne tulee lähettää sähköpostilla osoitteeseen toimitus@kosmoskyna.net (toivotut tiedostoformaatit docx/rtf)
Artikkelin tai esseen tapauksessa olisi suotavaa, että lähestyt toimitusta ensin aiheen luonnoksella/synopsiksella, mielellään niin pian kuin mahdollista.
* TEEMASTA *
Satujen maailmassa kaikki on mahdollista – vai onko? Saako olla?
Otamme vastaan monenmoisia logiikkaa, mielikuvituksen rajoja ja fysiikan lakeja koettelevia kertomuksia maagisista maailmoista. Kirjoittakaa vaikka scifisatuja! Omia satuilujaan pohtiessa on syytä miettiä kuitenkin hetki myös sitä, miten satu eroaa perinteisestä fantasiatarinasta. Mikä tekee sadusta satumaisen?
Tieteen termipankin määritelmää lainaten: satu on ”mielikuvitukseen perustuva, tavallisesti moniepisodinen, usein opettavainen kertomus, jolle on ominaista selväpiirteinen ja pitkälti vakiintunut juonirakenne…”
Mutta millainen se rakenne on? Tätä kautta pääsemme pureutumaan vakiintuneiden kaavojen, opettavaisuuksien, episodimaisuuksien ja, ennen kaikkea, SÄÄNTÖJEN problematiikkaan. Tarvitaanko sääntöjä? Millaisia ovat hyvät säännöt kuvitteellisen maailman sisällä, tarinan välineenä… tai ylipäätään kirjoittamisessa? Miten sääntöjä rikotaan tyylillä? Vaativatko muuttuvat ajat muuttuvia opetuksia, vai kannattaako pitäytyä vanhassa ja turvallisessa?
Samaan syssyyn olemme tietenkin kiinnostuneita myös näkemyksistä, jotka liittyvät satujen historiaan, poliittisuuteen tai vaikka omiin kokemuksiisi niiden tiimoilta. Haluatko kirjoittaa jonkin tutun kertomuksen anatomiasta tai maagisuudesta? Tee niin aivan omalla tavallasi! Kosmoskynän sisältö ei ole ”pitkälti vakiintunutta”. (Kielioppisääntöjä kyllä noudatetaan ryppyotsaisesti.)
Inspiroivaa luettavaa ovat mm. Vladimir Proppin klassinen ”Morphology of the Folktale” ja Satu Apon ”Ihmesatujen historia” (2018). Muistakaa hölmöläis-, ihme- ja eläinsadut! Olkaa ilkikurisia!
aarteita odotellen,
hanhiemo Saarinen