Jenny
Kangasvuo: Nopeammin ja paremmaksi ja kauniimmaksi
(Spin 2/03)
Jenny Kangasvuon
esikoisnovelli on epämääräiseen lähitulevaisuuteen
sijoittuva satuttava pikku tarina, joka kertoo erilaisuudesta sekä
sen pelosta. Maailmaan on syystä tai toisesta syntynyt mutantteja,
luonnonoikkuja, joiden fyysiset poikkeavuudet erottavat heidät "normaaleista"
ihmisistä. Novelli on nimettömäksi jäävän
mutanttilapsen näkökulmasta kerrottu tarina junamatkasta kaupungin
läpi klinikalle, jossa hänen on tasaisin väliajoin käytävä
leikkauttamassa mutanttikasvannaisensa pois.
Kangasvuon novelli käsittelee erilaisuutta,
rasismia, koulukiusaamista ja ulkopuolisuutta, mutta tekee sen scifille
tyypilliseen tapaan, etäännyttämällä tapahtumat
meidän maailmastamme. Kuvio sinänsä ei ole uusi ja esimerkiksi
Marvelin X-Menissä samaa mutantti- ja morlokkilapsikuviota
on käytetty jo vuosia. Enemmän kuin vain scifikuvastoon kuuluva
peruselementti, onkin mutantti-teema tarinassa allegoria niistä piirteistä,
joita yhteiskunta ei meissä suvaitse.
Tarinan päätteeksi Kangasvuo
on varannut päähenkilölleen pienen kapinamielialan pilkahduksen
tämän esittäessä toiveen, että hän voisi
säästää edes pienen nystyn, jota kukaan ei näkisi,
lonkeron jota kukaan ei leikkaisi pois ja joka olisi hänen ikiomansa.
Tuo kapina jää kuitenkin varsin vähäiseksi ja etenkin
jos tarinaa ajattelee edellämainitun allegorian valossa, näyttäytyy
loppu varsin lohduttomana.
Eräs asia, johon kiinnittäisin
novellin kohdalla kriittisemmin huomiota on sama seikka, josta myös
muut colosseumistikollegani aika ajoin kirjoittajia muistuttavat eli novellin
nimi. Kyseinen seikka ei nimittäin ole merkitykseltään vähäinen,
vaan jotain jonka tulisi olla sopusoinnussa sisällön kanssa ja
jolla novelli lukijalle viime kädessä "myydään". Tässä
tapauksessa kumpikaan noista kriteereistä ei oikein toteudu. Lisäksi
ja-sanan käyttäminen kahteen kertaan tuntuu kieltämättä
töksähtävältä.
Muissa suhteissa novellissa ei sitten
olekaan suuremmin huomautettavaa ja kyseessä onkin jälleen niitä
tapauksia, joihin ainakin minun on vaikea puuttua parannusehdotuksin. Novelli
on hyvin kasassa pysyvä kompakti paketti, joka kertoo muutamassa sivussa
kaiken minkä tarvitseekin. Etenkin näinä aikoina, jolloin
kotimaista spekulatiivista lyhytfiktiota tuntuu leimaavan pyrkimys aina
vain pidempään mittaan, esiintyy Kangasvuon lyhyt tarina edukseen.
Ensi colosseumilla samalta kirjoittajalta
arvioidaan Portti 2/03:ssa julkaistu Vieri vetrehet
vetensä, joka sitten eroaakin tästä novellista melkoisesti,
hakien aiheensa tyystin toisesta suunnasta eli kalevalaisesta mytologiasta.
Ainakaan yhteen lajityyppiin rajoittumisesta Kangasvuota ei siis voine
syyttää.
Pasi Karppanen